Minulle jäi lehti-teema "päälle" pitkäksi aikaa koska akvarellikurssillakin ne olivat aiheena monta kertaa. Minun työni tulivat yleensä valmiiksi jo yhdellä kerralla mutta joillakin kurssilaisilla on tapana viettää kunkin aiheen kanssa pitempäänkin. Koska Kirsi-ope toi joka kerralla lehtiä mukanaan valitsin niistä aina uuden ehdokkaan käsittelyyn.

Alla ole kuva on maalattu opettajan tuomasta japanin *** jonkun puun oksasta. Se on maalattu minulle normaalia suurempaan kokoon. Yleensä maalaan noin 40 x 30 cm "paperille" mutta tällä kertaa opettaja oli tuonut mukanaan täysiä arkkeja varsin pehmeäpintaista, ilmeisen hyvälaatuista materiaalia. Tämä kuva on puolet sellaisesta täydestä arkista.

Materiaali imi varsin hyvin väriä, joten sille voi ilman pitkiä kuivauksia lisätä monta vahvaa värikerrosta. Kuva on tapani mukaan tehty varsin nopeasti ja tarkoituksella jätetty karkeaksi. Olen kuivapastelli-liiduilla lisännyt kuvaan vaaleita pisteitä ja korostanut piirtämällä lehtiruoteita ja lehtien muotoja.

Alla olevien kahden kuvan kanssa vietin epätavallisen pitkän aikaa. Ensimmäinen taisi olla teon alla syksykurssin ensimmäisenä kertana joten siinä on havaittavissa yliyrittämisen makua. Siinä on akvarellin lisäksi käytetty useamman väristä tussia, kuivapastelli-liituja ja jopa hopea-guassia. Varjon olen malttanut jättää yksinkertaiseksi.

Toista pitkään maalattua kuvaa jatkoin kotona toipiksella. Lehden poimujen teko oli yllättävän hankalaa ja aika menikin entisen värin pesemisessä ja uuden lisäämisessä aina uudelleen ja uudelleen. Lopputulos vastaa aika paljon mallia mutta ei ole minun varsinaista rosoista ja sattuman auttamaa tyyliäni.