Selityksiä, selityksiä.

Jäi taas tuo syksyn kuvasato nostamatta tänne. Teen sen nyt muutamassa kirjoituksessa aiheittain.

Osallistuin syyskaudella kolmelle työkkärin kurssille: Kirsi-open akvarelli ja tussi-kurssille, ihmismallipiirustus-kurssille ja uutena kiinalaisen tussimaalauksen kurssille. Kolme iltaa viikossa kuvista piti minut tosiaan kiireisenä työmatkustamisten lisäksi. Harkitsen nyt tuon tussimaalauksen jättämistä keväällä koska se vaatisi ehdottomasti runsaasti kotiharjoituksia. Niitä en näköjään ehdi vain tehdä, joten tunneilla on aina tuskanhiki siitä kun ei osaa. Siveltimen kärjen hallinta, sen oikea kosteus ja lisäksi kuvan symmetrian vaatimukset ovat tosi haastava yhdistelmä opeteltavaksi samalla kertaa. Kiitos kuitenkin opettajallemme Li Xinsheng:lle neuvoista. Palaan toivottavasti asiaan vielä.

Syksyn lehdet

Olin jo ennen työkkärin kurssien alkamista maalannut syksyn värejä joten olin jo valmiina vauhdissa kun akvarellikurssilla maalasimme niitä. Alla esittelykelpoisimmat.

Tästä samasta pihlajanoksasta maalasin ja piirsin useamman version sen vähitellen lakastuessa. Tuossa se on vieläkin lasipurkista melkein samanlaisena kun alla olevassa kuvassa. Kuten tulette huomaamaan olen lähiaikana erityisen ihastunut "sprittauksen" eli roiskimisen antamaan satunnaisuuteen ja rosoisuuteen. Minun silmäni ainakin pitää sprittauksen jäljestä. Teen sen itse asiassa resistiruiskulla jolloin puhalluksella voin säädellä pisaran kokoa ja muotoa.

Toinen minulle itselle mieleinen kuihtuneesta lehdestä tekemäni kuva on alla oleva horsma. Maalasin sen alkujaan pystyasentoon mutta aika pian huomasin sen symmetrian ontuvan. Sitten käänsin kuvan vaakaan mutta taas yläosa paistoi paljaana. Lisättyäni omasta mielikuvituksesta tuon yksinäisen kuivan lehden, jota siis mallissa ei ollut, sain symmetrian toimimaan.

Molemmat näistä kuvista on tehty aika nopeasti: seepia-tussilla ensin muoto ja muutama nopea akvarellilaveeraus täydentämään. Suurin aika on mennyt, niinkuin yleensä, lupputuloksen arvioimiseen ja muutaman väriläikän lisäämiseen tarvittaviin kohtiin elävyyden ja rosoisuuden aikaansaamiseksi.

Kolmannen syyslehtikuvan malleina ovat olleet vaimoni valokuvauskurssia varten keräämät värikkäät lehdet. Niistäkin on muutama versio mutta tästä pidän eniten ja se sopii pariksi edellisille. Siinä on samalla tavalla tussikuva pohjalla ja väritys on tehty karkeilla märillä laveerauksilla. Muotojen ja varjostuksen kanssa tein ehkä töitä pidemmän aikaa kuin edellä. Myöskin isommat pinnat vaativat enemmän kuivattamista kuin pienet lehdet. Niinkuin huomaatte sprittaus täydentää tässäkin rosoisuuden ja "maanläheisen" taustan.