Kirsi-opemme vuoden kierrossa nyt on lintumaalauksen vuoro. Tunneilla on mallina usein esimerkiksi National Geographics -lehdessä ilmestyneitä mainioita luontokuvia. Minulla on niiden lisäksi ollut tukenani taas mainio "Suomalaisen luonto-opas" kirja jonka olen ostanut jo vuonna 1990. Kirja on palvellut paitsi perheen eläin- ja kasvitiedon hakuteoksena myös minun mallikuvieni lähteenä harrastukseni alkuajoista lähden.

Tämänkertaiset neljä kuvaa olen tehnyt lintuaiheen innoittamana lähinnä kotityönä juuri tuosta omasta kirjastani. Olen valinnut tällä kertaa kuvia joiden taustan olen kokenyt haastavaksi. Kuvat on tehty melkein pelkästään akvarellilla. Urpiaisen kuvan lumia ja oksia olen auttanut pastelliliiduilla. Taustat olen tehnyt sivellinlaveerauksella ja kanahaukan kuvaan lisäsin muutaman kerroksen sprittausta eloisuuden lisäämiseksi. Kuvien koko on neljännes akvarellipaperiarkista.

Tunnen kyllä päästäneeni itseni vähän helpolla koska kuvat on vain orjallisesti kopioitu eikä linnuista ole etsitty mitään omaa tulkintaa. Haukkakuvan tausta on ainoa poikkeus. Lupaan yrittää seuraavissa enemmän.

UrpiainenHaahkat

SilkkiuikutKanahaukka