Tämän talvet lumiset ja pakkashuuruiset maisemat ovat taas houkutelleet yritykseen tallettaa tunnelma kuvaksi. Vaikein ainakin minulle on tallettaa kymyys-aspekti: miten saada katsoja aistimaan maisemasta hohkaava pakkasilma kasvoillaan. Aina se ei onnistu mutta joskus kovan räpellyksen tuloksena, vahingossakin, sen saa aikaan.

Alla olevista kuvista kaksi ensimmäistä on kokonaan kotityötä. Olen niissä kuvannut taas näkymiä kotikulmiltani Espoosta. Ne ovat suhteellisen kuuliaisia todellisuudelle. Olen vain vähän oikonut mutkia liian piperryksen poistamiseksi. Iltakuvan värimaailmakin on aika lähellä todellista. Minulla on samassa yheydessä otettu valokuva työkoneen taustakuvanakin.

Kaksi alimmaista on työväenopiston akvarellikurssilla maalattuja. Lintuaihe kuuluu edellisen kirjoituksen ryhmään ja auringonlasku on yhdistelmä aikaisemmin kertomaani taidekorttien kopioimista. Sain idean aiheen käsittelytavasta eräästä näistä taidekorteista ja tätä tapaa käytin sitten mielikuvaani talviaiheesta.

Kaikki kuvat ovat taas kooltaan neljännes arkkia. Ylärivin iltakuvassa olen nostanut joissakin kohtaa lumen valkoisuutta guassilla. Alarivin lintukuvassa puiden lumeen sekä männyn neulasiin ja rungon pinnan karkeuteen on käytetty kuivapastellia. Viimeinen kuva on yhdistelmä akvarellia, guassia ja mustaa tussia.

Talvinen auringonlasku EspoostaTalvikuva Espoosta

Lintu ja talvinen maisemaTalvikuva - auringonlasku

Täysikokoiset kuvat näet valitsemalla hiiren oikean näppäimen ja > Näytä kuva