Niinkuin olen tainnutkin mainita, kesäisin maalaan pääosin ulkona alapihan terassilla. Usein myös itse näkymä maalauspaikalta tai sen ympäriltä on aiheenani. Yli viiteenkymmeneen kaikkiaan noin viidestäsadasta dokumentoimastani työstä olen merkinnyt aihepiiriksi kotipihani. Olen maalannut tai piirtänyt usein juuri alapihan ja sen kukat tai pensaat.

Jo tältä keväältä loppuneen akvarellikurssin viimeisiä aiheita oli "tila" ja "mielikuva". Olin poissa k.o. tunnilta mutta seuraavalla kerralla yhdistin nämä kaksi aihetta ja maalasin juuri tuon alapihan terassin mielikuvani pohjalta. Tunnelma on kuvassa kohdallaan vaikka detaljit ovet vähän vinksallaan.

Valitsin uudelle kuvalle pariksi parin vuoden takaisen piirretyn version samasta paikasta. Kuvan ajankohta on muistaakseni syyskuussa koska ruokapöytä on jo korjattu talviteloille. Kuva on tehty piirustuspaperille pastellikynällä ja sitten väritetty kevyesti vesivärillä. Nopeaa, yksinkertaista. Minun tyyliäni.

Muistikuva terassistaTerassi - piirretty versio

Alla toinen pari samasta paikasta. Ensin viime vuoden elokuinen tunnelmointi. Kaiteen yrttiruukut ja kurpitsat terassin reunassa ovat paikoillaan. Muistelen yrittäneeni tallentaa valon ja varjon muodostamaa raidoitusta pöydällä ja kaiteilla. Suoran valon ja hämärän kontrastia ei tietenkään saa maalauksella täysin esille.

Alin kuva lienee vuoden tai kahden takaa kevättalvella. Vastapäisen talon katto on jo paljas mutta alapihalla vielä runsaasti lunta. Syyshortensian kuivuneet kukkatertut ovat osittain vielä kiinni oksissa. Kuvaa on näköjään korostettu lyijykynällä.

Elokuun vehmautta terassilla

Terassi talvella