Jatkan tässä samaa teemaa kuin edellisessäkin postauksessa – elämämme neljän vaiheen kuvallista ilmaisua. Tämän sarjan tein joitakin vuosia sitten Akvarelli ja tussi kurssilla.

Valitsin tässä sarjassa kerrontatavaksi omat muistikuvani elinympäristössä kullakin ajanjaksossa. Sekä lapsuuteen, nuoruuteen, aikuisikään (siis nykypäivään) ja myös vanhuuteen minulla liittyy tietty rakennus. Kuvasin siis itseni näissä ympäristöissä. Vanhuuteen liitin isovanhempieni ympäristön.

Tekniikasta sen verran että omakuvani ja isovanhempieni kuvat on piirretty ja maalattu ohuelle kiinalaiselle sumi-paperille ja liimattu akvarellin päälle.

Alla oleva lapsuuden kuva on kotitaloni Salon Moisionkadulla. Terveisiä vain melkein sukulaisilleni jotka asuvat siinä talossa nykyään. Omakuvani on kopioitu vanhasta valokuvasta. Soitan siinä joululahjaksi saatua trumpettia isän mallin mukaan. Isäni oli amatööri-trumpetisti – toki soitti sodan aikana jossain yhtyeessä ja veti paikallista VPK:n soittokuntaa myöhemmin.

Nuoruuskuva on opiskeluympäristöstäni Dipolista. Opiskelun lisäksi olin ylioppilaskunnan hallituksessa hoitamassa mm. kaikki parin viikon välein pidettävät ylioppilastanssit, tuhansien opiskelijoiden laskiaiset yms. Talo tuli silloin varsin tutuksi. Jäin Dipoliin töihin vielä muutamaksi vuodeksi ennekuin yllättävä valmistuminen keskeytti hyvin alkaneen opiskelijaelämän. Omakuvani on kopioitu valtuustovaalien ehdokaskuvasta. Huomaa pulisongit, silmälasit  ja rehevänvärinen slipoveri ! Aitoa setsemänkymmenlukua.

Minä - lapsuus   Minä - nuoruus

Aikuisuuden kuva oli tällä kertaa se kaikkein vaikein. Päädyin lopulta kuvaamaan kaksi nykyisyyden ympäristöä: kotipihan ja työpaikan. Omakuvani on tarkoitus kertoa vaikeudesta roolien valinnassa.

Vanhuuskuvani on Isän puolen isovanhempieni kodista Salon Perttelintiellä. Äitini puolen isovanhemmat kuolivat niin aikaisessa vaiheessa ettei minulla ole heistä kovinkaan vahvaa mielikuvaa. Kuvana on vanhoista valokuvista kopiodut kasvoprofiilit. Ei kovin onnistuneita tällä kertaa.

Minä - aikuisuus    Minä - vanhuus